FANDOM

Uwaga!

W KLANIE JEST ZDRAJCA. KOMU ZAUFA OGNISTE SERCE?

Las Tajemnic (ang. Forest of Secrets) - trzecia książka z serii Początek Proroctwa. Na nowszej angielskiej okładce jest Szara Pręga, na starej natomiast na środku był Ogniste Serce.

Opis

Napięcie wśród kotów zamieszkujących las osiągnęło niespotykany dotychczas poziom. Wierność klanowi traci na znaczeniu. Dotychczasowy przyjaciel w okamgnieniu stać się może wrogiem, a niektóre koty skłonne są nawet zabić, by osiągnąć to, czego pragną.
Ogniste Serce jest zdecydowany poznać prawdę tajemniczej śmierci Rudego Ogona. Nie wie jednak, że lepiej, by pewne tajemnice nie ujrzały światła dziennego, mogą bowiem zachwiać niepewnym rozejmem między klanami. Ogniste Serce przeczuwa też, że wsród kotów z Klanu Pioruna kręci się zdrajca.

Dedykacja

Dedykuję Shrödi, polującej już z Klanem Gwiazdy, oraz Abbey Cruden, która spotkała prawdziwego Ogniste Serce.

Specjalne podziękowania należą się Cherith Baldry.

Streszczenie

Akcja zaczyna się po trzech dniach od bitwy z Klanem Rzeki i Klanem Cienia. Tygrysi Pazur nie pozwala zapomnieć Ognistemu Sercu o tym, że pozwolił uciec Srebrnemu Strumieniowi bez najmniejszych obrażeń i posądza go o zdradę. Rudy kocur postanawia dowiedzieć się prawdy o śmierci Rudego Ogona. Podczas kolejnego zgromadzenia wraz z Szarą Pręgą wymyka się na spotkanie z Kruczą Łapą. Dawny uczeń Klanu Pioruna opowiada im całą prawdę. Okazało się, iż Ogniste Serce źle go zrozumiał: Rudy Ogon nie zabił Dębowego Serca. Jego śmierć była tylko i wyłącznie wypadkiem – podczas walki wojownika Klanu Rzeki przygniotły kamienie. Tygrysi Pazur utrzymuje wersję, iż to Dębowe Serce zabił Rudego Ogona, zaś on go pomścił, co wydaje się teraz oczywistym kłamstwem.

Ogniste Serce postanawia porozmawiać z kotami z Klanu Rzeki, które potwierdzają, że Dębowe Serce zginął przygnieciony przez skały. Rudzielec dowiaduje się również, że dawno temu Dębowe Serce przyprowadził do obozu dwa kociaki, które pachniały Klanem Pioruna. Zostały wychowane przez Szarą Sadzawkę. Ogniste Serce czym prędzej opowiada to wszystko Błękitnej Gwieździe, która wciąż mu nie wierzy, a na wieść o tajemniczych kociętach reaguje agresją.

Tymczasem Szara Pręga wciąż wymyka się na spotkania ze Srebrnym Strumieniem, zaniedbując naukę Paprociowej Łapy. Ogniste Serce razem z Piaskową Burzą zabierają go na polowanie. Wspólnie uratowali Chmurkę, który został zaatakowany przez borsuka.

Ogniste Serce dostaje ostrzegawcze wizje od Nakrapianego Liścia. Nie rozumie jednak tajemniczych słów dawnej medyczki: "Woda może ugasić ogień!" Szybko okazuje się, iż chodzi o powódź. Śnieg stopniał, zaś rzeka wylała, zalewając niektóre terenu Klanu Pioruna. Szara Pręga wpada w panikę, ponieważ martwi się o Srebrny Strumień. Czym prędzej udaje się do obozu Klanu Rzeki, zaś Ogniste Serce postanawia mu towarzyszyć. Gdy dotarli do rzeki zdali sobie sprawę, że woda niesie dwa kociaki, które udało im się uratować. Były to kocięta Mglistej Stopy. Obaj wojownicy odnoszą zguby do obozu Klanu Rzeki, który okazał się zalany. Koty głodują, gdyż zwierzyna potopiła się, a ryby zostały zatrute przez Dwunożnych. Ogniste Serce postanawia im pomóc. Razem z Szarą Pręga oferują pomoc Klanowi Rzeki: postanowili specjalnie dla nich polować oraz oddawać im część zdobyczy. Krzywa Gwiazda przystał na to. Srebrny Strumień przekazuje Szarej Prędze wieść: była z wojownikiem w ciąży. Kocur reaguje radością.

Obaj wojownicy zostają szybko przyłapani przez Tygrysiego Pazura. Błękitna Gwiazda szybko dowiaduje się o zaistniałej sytuacji. Ukarała dwóch wojowników: obaj mieli powrócić do obowiązków uczniów, lecz nie odebrała im wojowniczych imion. Wykazała też zaskakującą troskę o wojowników Klanu Rzeki, która zastanawia Ogniste Serce.

Tygrysi Pazur, razem z Długim Ogonem, zabiera Ogniste Serce na patrol. Zastępca przywódczyni kazał rudzielcowi sprawdzić, czy uda mu się przejść na drugą stronę rzeki po konarze. W wyniku tego Ogniste Serce wpada do wody, lecz zostaje uratowany przez Długiego Ogona. Gdy wszystkie trzy koty wracały do obozu, Tygrysi Pazur rzucał nienawistne i wrogie spojrzenia uratowanemu wojownikowi, który utwierdza się w przekonaniu, że Tygrysi Pazur jest zdrajcą, który próbuje go zabić, gdyż Ogniste Serce zna prawdę o Rudym Ogonie.

Nadchodzi kolejne zgromadzenie. Klan Pioruna ma spore trudności z dostaniem się do Czterech Drzew, gdyż okoliczne terenu zostają zalane. Koty są zmuszone przejść przez terytorium Klanu Cienia, jednakże zostają zauważeni. Mimo przymierza na czas zgromadzenia koty zachowują się wrogo. Ostatecznie pozwalają przejść kotom Klanu Pioruna, lecz mają w tym własny cel. Okazuje się, że Prędka Łapa wygadał się, że Klan Pioruna przetrzymuje w obozie Złamanego Ogona. Klan Cienia oraz Klan Wiatru unosi się gniewem. Żądają, aby Złamany Ogon został zabity lub przepędzony, lecz Błękitna Gwiazda odmawia.

Kilka dni później Ogniste Serce i Paprociowa Łapa dostrzegają wrogie koty Klanu Cienia oraz Klanu Wiatru. W porę ostrzegają Klan Pioruna. Walka była ciężka, lecz Klanowi Pioruna udało się przegnać atakujących, a Złamany Ogon nie został zabity. Błękitna Gwiazda przeprowadza ceremonię mianowania. Paprociowa Łapa został nowym wojownikiem i przyjął imię Paprociowe Futro, a Ogniste Serce został mentorem Obłocznej Łapy.

Wypady Szarej Pręgi na spotkanie ze Srebrnym Strumieniem stają się coraz bardziej ryzykowne. Tygrysi Pazur zauważał, iż młody wojownik znika z obozu, nie wierzy również w wymówki, że szary kocur jedynie poluje. Wrogość zastępcy przywódczyni wobec Ognistego Serca i Szarej Pręgi staje się coraz większa. Wkrótce tajemnica Szarej Pręgi wychodzi na jaw. Podczas jednego ze spotkań Srebrny Strumień zaczyna rodzić. Ogniste Serce przyprowadza Rozżarzoną Skórę, pojawia się również Tygrysi Pazur, który w zdumieniu obserwuje rozwój wydarzeń. Dzięki uczennicy Żółtego Kła, Srebrny Strumień zdołała urodzić dwa zdrowe kocięta. Niestety z powodu utraty zbyt dużej ilości krwi umiera.

Kocięta Szarej Pręgi zostają przekazane pod opiekę Złotego Kwiatu. Szary wojownik jest załamany, obojętnieje nawet na wrogość klanu, gdy ten dowiedział się o jego zakazanej miłości. Interesują go tylko kocięta, których nie chce opuszczać nawet na moment, ku niezadowoleniu innych kocic w żłobku. Nie zostaje ukarany przez Błękitną Gwiazdę, otrzymuje jedynie zakaz chodzenia na najbliższe zgromadzenia.

Wkrótce Tygrysi Pazur uważa, że czas sprawdzić umiejętności łowieckie Obłocznej Łapy. Uczeń razem z Ognistym Sercem udają się do lasu. Postanawiają zapolować w pobliżu siedlisk Dwunożnych. Biały kocurek zobaczył Tygrysiego Pazura rozmawiającego z obcymi kotami, które poprowadził w kierunku obozu Klanu Pioruna. Ogniste Serce i Obłoczna Łapa czym prędzej wracają do obozu, gdzie rozpoczyna się walka między kotami Klanu Pioruna a włóczęgami. Tygrysi Pazur walczy po stronie swojego klanu, jednakże tylko udaje – w rzeczywistości nie robi włóczęgom żadnej krzywdy. W odpowiedniej chwili wymyka się sprzed oczu kotów i próbuje zamordować Błękitną Gwiazdę. Ogniste Serce w porę zareagował i uratował swoją przywódczynię, a następnie ogłosił prawdę o tajemnicach i zdradach Tygrysiego Pazura całemu klanowi. Włóczędzy zostają przepędzeni z pomocą Klanu Rzeki. Pręgowany zastępca przywódczyni zostaje wygnany. Błękitna Gwiazda, całkowicie załamana, łamie kodeks wojownika, który nakazuje, by wyznaczyła nowego zastępce do nastania księżyca. Uczyniła to jednak dopiero następnego dnia. Nowym zastępcą, ku zdumieniu wszystkich, zostaje Ogniste Serce.

Następnego dnia Klan Rzeki powraca. Domagają się zwrotu kociąt Srebrnego Strumienia. Szara Pręga zgadza się na to, na dodatek postanawia opuścić Klan Pioruna i dołączyć do Klanu Rzeki, gdyż nie jest w stanie opuścić swoich kociąt.

Opinie

Cudowna okładka i równie cudowne wnętrze. "Las Tajemnic" to jedna z najlepszych kontynuacji cyklów, jakie miałam okazję czytać. To naprawdę dobra, szczegółowo napisana fantastyka. Te książkę się pochłania, z każdą stroną ma się ocohotę na więcej! Wojownicy są niezadowni!

—Milenia Wiktoria Jaworska, Łaciaty Blog Książkowy, bookhunter.pl

Jeśli, sięgając po trzecią część "Wojowników", myślicie, że nic nie jest was już w stanie zaskoczyć - mylicie się! Erin Hunter pokazała we wspaniały sposób, na co ją stać! "Las Tajemnic" jest chyba dotąd najlepszą częścią serii. To właśnie w niej wyjaśnia się wiele spraw, niekiedy zawiłych. Ale spokojnie, to nie koniec! Pojawiają się też nowe spiski, bitwy i romanse. Zakazana miłość. Zdrady. I tajemnice. Tego właśnie oczekuję od wspaniałej książki. I dokładnie to samo od autorki w "Lesie Tajemnic" dostaję!

—Weronika Leśniewska, onlybooks-jdb.blogspot.com

Każdy ma w swoim życiu książkę, która zmienia jego życie. Nie jakoś diametralnie, ale znacząco wpływa na to, jak się później kształtuje jego przyszłość. W moim przypadku był to właśnie cykl powieściowy "Wojownicy". Nie myślcie sobie, że to książka dobra dla młodszych - to naprawdę bardzo przyjemna lektura i przyjemna odskocznia od ciężkiego klimatu "Gry o tron" czy "Wiedźmina". Polecam z czystym sumieniem tym, którzy są ciekawi historii praktycznie pozbawionych ludzkiego czynnika.

—Izabela Gettel, izzynatropie.pl

Ta powieść to fascynujący, pełen napięcia i zwrotów akcji trzeci tom genialnej serii "Wojownicy". Nie czekaj! Sięgnij po "Las Tajemnic" już teraz i, niczym kot z Klanu Pioruna, staw czoła wszystkim wyzwaniom i spiskom. Bo las również posiada swoje tajemnice.

—Agnieszka Hrabak (Ines de Castro), swiatksiazkoholiczek.blogspot.com

Waleczne koty znów w akcji! Kolejny tom i jeszcze większa dawna emocji! Więcej tajemnic, więcej kocich walk i zmian w klanach. Zdrada, strach, miłość i przyjaźń to słowa, które są ściśle powiązane z "Lasem Tajemnic". Czy miłość i przyjaźń wezmą górę nad lojalnością wobec klanu i kodeksem wojownika?
Ogniste Serce i jego przyjaciele zadbają o to, żeby lektura tego tomu była czystą przyjemnością.

—Filip Saputa, filipwlabiryncieksiazek.blogspot.com

Ciekawostki

  • W tym tomie zostały zmienione niektóre nazwy, np. z Zakrzywionej Gwiazdy na Krzywą Gwiazdę, w spisie kotów uzdrowiciel został zmieniony na medyka a królowe na karmicielki. Wzięło się to ze sprostowania tłumaczenia wprowadzonego przez Nową Baśń.

Daty Publikacji

  • Forest of Secrets (EN), HarperCollins (Twarda okładka), 14 października 2003
  • Forest of Secrets (EN), HarperCollins (Miękka okładka), 5 października 2004
  • Лес секретов (RU), OLMA Media Group (Twarda okładka), 19 września 2005, przekład - Veronica Maximova
  • Forest of Secrets (EN), HarperCollins Children (Miękka okładka), 3 kwietnia 2006
  • Bí Mật Trong Rừng (VI), Da Nang, grudzień 2006, przekład - Huong Lan
  • 비밀의 숲 (KR), Kyobo, 31 stycznia 2007, przekład - Kim Yi Seon
  • ファイヤハートの戦い (JP), Komine Shoten (Twarda okładka), 19 kwietnia 2007, przekład - Yukako Takabayashi
  • Forest of Secrets (EN), HarperCollins (E-book), 4 września 2007
  • Titkok Erdeje (HU) Egmont Pannónia (Miękka okładka), 2007, przekłdad - Andrea Márton
  • Les mystères de la forêt (FR), Pocket Jeunesse (Miękka okładka), 6 marca 2008, przekład - Aude Carlier
  • 秘密之森 (ZH), Morning Star, 1 listopada 2008, przekład - Gao Mei
  • Paslapčių miškas (LT), Garnelis, 2008, przekład - Danguole Žalytė
  • ファイヤハートの戦い (JP), Komine Shoten (Twarda okładka), 20 lutego 2009, przekład - Yukako Takabayashi
  • 疑云重重 (ZH), China Children's Publishing (Miękka okładka), 1 marca 2009
  • Geheimnis des Waldes (DE), Verlagsgruppe Beltz (Twarda okładka), kwiecień 2009, przekład - Klaus Weimann
  • Geheimnis des Waldes (DE), Verlagsgruppe Beltz (Audiobook), listopad 2009, przekład - Klaus Weimann, narratorka - Marlen Diekhoff
  • Salaisuuksien metsä (FI), Art House (Twarda okładka), kwiecień 2010, przekład - Vesa-Matti Paija
  • Geheimen (NL), Baeckens Books (Twarda okładka), 1 czerwca 2010, przekład - Huberte Vriesendorp
  • I segreti della foresta (IT), Sonda (Twarda okładka), 3 października 2011, przekład - Maria Milano
  • Hemmelighedernes skov (DK), Sohn (Twarda okładka), 20 kwietnia 2012, przekład - Gabriela Lundbye
  • El bosque de los secretos (ES), Salamandra (Miękka okładka), 11 października 2012, przekład - Begoña Hernández Sala
  • Tajna šuma (HR), Znanje (Miękka okładka), 2012, przekład - Sandra Kalogjera
  • Geheimen (NL), Baeckens Books (paperback), 11 lipca 2013 , przekład - Huberte Vriesendorp
  • Salaisuuksien metsä (FI), Art House (Miękka okładka), czerwiec 2014
  • Forest of Secrets (EN), HarperCollins (Miękka okładka; wydanie odświeżone), 17 marca 2015
  • Las Tajemnic (PL), Wydawnictwo Nowa Baśń (Miękka okładka), 11 lipca 2016
  • Geheimnis des Waldes (DE), Gulliver von Beltz & Gelberg (Miękka okładka), 21 lisopada 2016, przekład - Klaus Weimann
  • Les plný tajemství (CZ), Albatros (Miękka okładka), 12 kwietnia 2017
  • 疑云重重 (CN), China Children's Publishing House (Miękka okładka, wydanie drugie), 1 września 2017, przekład - Zhao Zhenzhong

Zobacz również

Galeria

Książki
Początek Proroctwa Ucieczka w DziczOgień i LódLas TajemnicCisza przed BurząNiebezpieczna ŚcieżkaCzarna Godzina
Nowa Przepowiednia PółnocWschód KsiężycaŚwitŚwiatło GwiazdZmierzchZachód Słońca
Siła Trójki WidzenieCiemna RzekaWyrzutekZaćmienieDługie CienieWschód Słońca
Omen Gwiazd Czwarty UczeńZanikające EchaNocne SzeptyZnak KsiężycaZapomniany WojownikOstatnia Nadzieja
Świt Klanów Szlak SłonecznyWzrastający GrzmotPierwsza BitwaPłonąca GwiazdaPodział LasuŚcieżka Gwiazd
Wizja Cieni Misja UczniaPiorun i CieńRozbite NieboNajciemniejsza NocRzeka OgniaWściekła Burza
Złamany Kodeks Zaginione Gwiazdy
Super Edycja Misja Ognistej GwiazdyPrzepowiednia Błękitnej GwiazdyPrzeznaczenie Klanu NiebaObietnica Krzywej GwiazdySekret Żółtego KłaZemsta Wysokiej GwiazdyBurza Jeżynowej GwiazdyWizja Ćmiego LotuPodróż Jastrzębiego SkrzydłaCień Tygrysiego SercaPróba Wroniego PióraNadzieja Wiewiórczego Lotu
Przewodnik po Terenie Sekrety KlanówKoty KlanówKodeks KlanówBitwy KlanówW KlaniePrzewodnik WojownikówOstateczny Przewodnik
Przygoda Szarej Pręgi Stracony WojownikSchronienie WojownikaPowrót Wojownika
Oddzielna Manga Bicz: Początek Legendy
Tygrysi Pazur i Sasha Ucieczka w LasUcieczka z LasuPowrót do Klanów
Ścieżka Kruczej Łapy Złamany PokójKlan w PotrzebieSerce Wojownika
Klan Nieba i Nieznajomy RatunekPoza KodeksemPo Powodzi
Krótkie Historie i Sztuki Po Zachodzie Słońca: Musimy PorozmawiaćPo Zachodzie Słońca: Dobra Decyzja?Poza Kodem: Łaska Jasnej DuszyTroska StarszyznySzczera Odpowiedź Nakrapianego LiściaDecyzja Klanów
Nowele Opowieść Ostrokrzewowego LiściaOmen Mglistej GwiazdyPodróż Obłocznej GwiazdyNieopowiedziane HistorieFuria Tygrysiego PazuraŻyczenie Liściastej SadzawkiCisza Gołębiego SkrzydłaOpowiadania KlanówZemsta Klonowego CieniaKlątwa Gęsiego PióraPożegnanie Kruczej ŁapyCienie KlanówSerce Nakrapianego LiściaWybór Sosnowej GwiazdyEcho Piorunowej GwiazdyLegendy KlanówDług Rudego OgonaKlan Brunatnej SkóryŻycie Cienistej GwiazdyŚcieżka Wojownika